Tegenstrijdige gevoelens?

In mijn werkplaats pak ik de draad weer op met het gewone werk. Tegelijk ben ik aan het kijken of de productie van de succesvolle Corona maskers opgevoerd moet of kan worden. Tekeningen, gemaakt in de stille tijd afgelopen maand staan klaar in een provisorische lijst. Ik had tijd om eens op andere manieren te tekenen en wat uit een boek (Drawing) te leren. Gelukkig zijn er in mijn vriendenkring geen heftige Coronazieken maar ik weet ook dat voor veel collega’s, met name in theater, de grote (financiele) klap nog zal komen. Het is surrealistissch om de veiligheidsmaatregelen uit te blijven voeren en tegelijk te zien hoe weinig zekerheid er is voor ZZP-ers, musici, kunstenaars. Tegenstrijdige gevoelens? Nou en of!

In Wowlab kan ik weer mensen op bezoek krijgen. Gisteren stonden Andre en ik uren te laseren voor een model van een nieuw beeld van hem. Dat is leuk want het gaat niet alleen om laserwerk, maar ook om collegiaal praten over het maken van beelden. Fijn, na een tijd weggeweest te zijn. Een Saxion student komt weer over de vloer om het stilgelegde water experiment in kader van Fieldlab weer op te pakken. Een grote maquette van de IJssel blokkert alle doorgang maar ik laat ‘m toch lekker staan, te mooi, te inspirerend. Het atelier staat weer propvol met werk in diverse stadia.

Wat is een goede tekening? Daar kom je achter door het te doen. Er is geen shortcut.

Twee goede boeken over gebruikt: werken met waterverf, een oude uitgave van Cantecleer, en Drawing, een uitgebreid boek over tekenen en teken technieken.

Beide boeken geven aan: neem er de tijd voor, veel oefenen, veel doen. Wat is een goede tekening? De auteurs geven maar summier aanwijzingen en leggen de nadruk vooral op zelf veel tekenen, doen, oefenen, kijken, herhalen. En weglaten, dat is wel een magisch begrip. Maar wát je dan moet weglaten, daar kom je pas achter door het veel te doen.