Herlezen en herzien

Mijn beroep, beeldend kunstenaar en ontwerper, is geen sleutelberoep, en mijn sector heeft het noodgedwongen te stil. Maar dan is er dus ook tijd om andere zinnige dingen te doen dan alleen deze pagina’s te schrijven of gelaatsmaskers te maken.

Ik ben nu een boek aan het lezen “Conservation education and outreach techniques.” Waarom dit boek? Dit sluit sowieso goed aan en is inspiratie voor het Wetropolis project waarbij veel voor educatie moet worden ontwikkled en gemaakt (zie ook wetropolis.nl). Dit boek is geen kookboek-stijl handleiding zoals de titel suggereert, maar je hebt er tijd en ervaring voor nodig hebt om het te doorgronden. Dat schiet er wel eens bij in.

Maar ook, los van de tijd die nodig is om een boek te lezen, het perspectief over leren en voorlichting in deze tijd van Corona, epidemie, onzekerheid, zou wel eens kunnen verschuiven. Wat toepasselijker dan dit boek dan nu vanuit ander perspectief te bekijken, te lezen?

Ook boeken die je al kent kun je rustig opnieuw lezen, nu vanuit een heel andere context. En dat kan ook met muziek, theater. Brecht, Kurt Weill, tekeningen van Käthe Kollwitz, George Grosz uit de kast (van internet) getrokken. Gisteravond mijn stille avond thuis gebruikt om te luisteren naar Brecht, onder andere “Rise and Fall of the City of Mahagonny”. Schitterende muziek, maar meer dan dat alleen.

Luister en kijk opnieuw, nu wellicht vanuit andere hoek. Ik zeg verder niks, laat het maar op je inwerken zonder direct een mening te krijgen hierover. Eén vraag: wat is je context?

Jenny: Pirate Jenny (Sung by Lotte Lenya)

George Grosz op wikipedia. Duik in zijn achtergrond. Maar kijk vooral ook naar zijn werk.

Käthe Kollwitz, ook op Wikipedia. Zelfde als bij Grosz: kijken.